Zehnder Group2017-12-19T11:57:05+00:00

Zehnder Group Nederland is marktleider op het gebied van energie-efficiënte, gezonde en comfortabele binnenklimaatsystemen. Zehnder is actief in de segmenten ventilatie, verwarming en filtering waarin wij een toonaangevende rol vervullen. De organisatie maakt deel uit van de internationaal opererende Zehnder Group, een Zwitserse beursgenoteerde onderneming met vestigingen in 14 landen met 3000 medewerkers wereldwijd.

Ervaring

“Y-our heeft kundige mensen in huis die een hands-on mentaliteit hebben en ze kunnen gevoelens omzetten naar feiten doormiddel van data. Hierbij het emballage vraagstuk een plek geven in de organisatie waar het beter belicht en financieel tastbaar wordt.”

Klaas Anne Huisman, manufacturing engineer.

Uitdaging

Zehnder Group kende een investeringsvraagstuk voor de aanschaf van extra  ladingdragers in een bestaande pool om haar netwerk te kunnen servicesen. Met de verwachte groei en de komende introductie van een nieuw product rees de vraag hoe om te gaan met de beschikbaarheid van de ladingdragers. De optie die intern werd voorgedragen, betrof de aanschaf van extra ladingdragers. De poolomvang zou met iets meer dan 18% groeien door deze investering. Behoudens deze groei wordt er in Q1 ook nog een nieuw product gelanceerd welke dezelfde ladingdragers gebruikt.

Aanpak

Specificatie van het proces d.m.v. het opstellen van een blauwdruk en het toevoegen van kerncijfers. Vanuit dit proces is de basecase (de situatie ‘as is’) gemodelleerd in de Y-CS tool. Daarop zijn we gaan zoeken naar het theoretisch optimum. Optimale beschikbaarheid tegen optimale kosten. Scenario analyse, met diverse ‘Wat als…’ vragen heeft bijgedragen in de bepaling van het optimum.

Resultaat

De nieuwe inzichten hebben geleid tot:

  • Het niet doen van de investering in nieuwe ladingdragers
  • Het verder verbeteren van de interne emballage stromen door verlaging in omloopsnelheid op
  • Efficiënter gebruik van de ladingdragers, waardoor de groei en de introductie van het nieuwe product geen bottleneck vormen
  • De groei in combinatie met een nieuw product dat dezelfde ladingdrager zou gaan gebruiken kan uit met de bestaande middelen
  • Een besparing van 18% op de pool omvang en kosten
  • Bevestigen dat niet alleen het carbon footprint idee beter is voor het milieu maar ook kosten technisch effectiever is.
  • Keten inzicht en begrip creëren binnen de groep voor wat betreft emballage
  • Bewustwording van kosten van retour emballage in het algemeen (van ondergeschoven kindje naar tastbaar met financiële resultaten)